|
|
| İş Sahibi | : | Pegasus Havayolları | | Proje Türü | : | Ulaşım | | Proje Durumu | : | Uygulanmadı | | Konum | : | İstanbul / Türkiye | | Alan | : | 67.235,5m² | | İşler | : | Mimari Tasarım, İç Mimari Tasarım | | Tasarım | : | Ali Manço, Zühtü Usta | | Tasarım Ekibi | : | Ali Manço, Zühtü Usta, Batuhan Güven, Ümit Arar, Emrecan Söker, Mehmet Ali Uysal | | Açıklama | : | Pegasus Havayolları tarafınca Sabiha Gökçen Havalimanı güneydoğu köşesinde yeni pistlere bağlanan arsada geliştirilen projede öncelikle onlarca farklı kütle ve fizibilite etüdü yapılmış ve sonunda bodrum katlı, 10 uçaklık bir üs-hat bakım ve boya hangarı yapısı ile ek tesisleri tasarlanmıştır.
Statik ve geostatik mühendisleri ile yapılan ortak çalışmalar doğrultusunda, dolgu toprak arazinin zayıf zemin özelliği ve topografyadaki yaklaşık 19m kot farkı nedeniyle hangar zemin katı altında doğal zemin kotuna dek inen betonarme 2 bodrum kat yapılmasına karar verilmiş ve bu katlarda personel soyunma ve dinlenme alanları, atölye, depo, teknik hacimler, eğitim ve ofis alanları çözülmüştür.
Annex 14 uyarınca izin verilen eğim ile yeni piste bağlanan park-taksi alanı kotuna oturtulan hangar katı hacmi bir tarafı hat bakım ve boya alanı, diğer taraf üs bakım alanı olacak biçimde ikiye bölünmüştür. Her iki bölümün aksları beşer adet dar gövde Boeing 737 ve/veya Airbus A320/321, ayrıca gerektiğinde birer adet geniş gövde Boeing 777 ve/veya Airbus 330 girebilecek genişlikte ayarlanmıştır. Hangarın iki bölümü yangın zonlarını ayıran ve çelik çatı makaslarını destekleyen, ek atölye ve ofis alanlarını barındıran, hangar zemininden çatıya dek yükselen 5 katlı betonarme bir yapı ile ayrılmıştır. Hangar zemininde sayılan işlevlere ek olarak elektrik, su ve basınçlı hava çıkışlı servis pit noktaları ve board odaları da yerleştirilmiştir.
Arsanın güneyinden bağlanan erişim yolu ve açık otopark alanı kotuna açılan 2. bodrum katta tesisin ana yaya girişi, teknik hacimler, personel soyunma odaları ve dışarıdan gelen kamyonlardan doğrudan yükleme yapılması istenen atölye alanları çözülmüştür. Bu katta yer alan belli atölyelerde istenen ölçüler nedeniyle 2. bodrum kat brüt yüksekliği 8,40m olarak saptanmıştır. Bu hacim içerisinde kısmi asma katlar oluşturularak ilave personel soyunma ve atölye ofis alanları elde edilmiştir. En büyük kat yüksekliğinin gerektiği motor atölyesi için 1. bodrum katta galeri boşluğu açılarak temiz 12,70m’lik bir hacim oluşturulmuştur.
Hangar katı ile daha yakın ilişkide olması istenen depo ve atölyeler ile ofis ve eğitim alanları, personel yemekhane ve sosyal alanları 1. bodrum katta planlanmıştır.
Katlar arasındaki düşey kullanıcı dolaşımı gerek Türk yangın standartları gerekse de Amerikan NFPA standartlarını karşılayan mesafe ve ölçülerdeki merdiven ve asansörler ile çözülmüştür. Açık otopark ve apron kotunu bağlayan rampada oluşturulan sahanlık ile 1. bodrum kata da kamyon erişimi verilmiş, hangar katı ile her iki bodrum kat arasında yük liftleri ile uçak parçası ve diğer ağır elemanların taşınması sağlanmıştır.
Doğal arazi eğimine uygun sınırlar içinde planlanan açık alanda 276 araçlık bir açık otopark, atık alanı ve hava-kara alanı ayrımını sağlayan apron kapısı yapısı konumlandırılmıştır. Apron kapısı binası havalimanı idaresinin talepleri doğrultusunda gerekli güvenlik ve gümrük kontrolü, ofis ve dinlenme alanlarını içerecek biçimde tasarlanmıştır. Yapının üzeri hangar cephesindeki açılı hatlarla uyumlu eğimli bir çatı ile örtülmüş, gelen ve giden araçların denetim alanlarını kapsayan geniş saçak yüzeyleri ile havacılığa gönderme yapan bir kütle etkisi oluşturulmuştur.
Gerek hangar katı, gerekse de 1. bodrum kat güney cepheleri boyunca 3,50m genişliğinde balkon alanları oluşturulmuş, böylece kullanıcılara yarı açık rekreasyon alanları yaratılırken aynı zamanda bu çıkmalar ile güneyden gelen sert güneş ışığının gölgelenmesi sağlanmıştır.
İşlev çözümleri doğrultusunda oluşan çıkmalar, saydam/yarı saydam açıklıklar ve menfezler cepheyi boylu boyunca saran açılı opak bantlar ve bunlar arasındaki düşey güneş kırıcı profiller ile çevrelenerek bütüncül bir kütle etkisi yaratılmıştır. Cephede malzeme çeşidi en aza indirgenmiş, opak yüzeylerin tamamı iki zıt tonda yalıtımlı sandviç panel, saydam yüzeyler yalıtımlı cam ve yarı saydam yüzeyler polikarbonat panel olarak belirlenmiştir.
Çatı eğimleri havalimanında uyulması gereken mania hattı ile biçimlenmiş, güneş panellerinden olabildiğince yararlanabilmek adına çatı yüzeyinin büyük kısmı güneye dönük eğimde tasarlanmıştır. Membran çatı sistemi ile çözülen çatıda doğal aydınlatma ve havalanma, ayrıca duman tahliyesi sağlayan ışıklık ve kapaklar planlanmış, geri kalan yüzeylerin güneye bakan kısımlarına elektrik enerjisi üretecek güneş panelleri yerleştirilmiştir.
Fotovoltaik panellere ek olarak, cephede doğal çapraz havalandırmayı sağlayan menfezler, tüm çatı ve cephe elemanlarında üst düzey ısı yalıtımı özelliği, yağmur suyu depolama ve kullanımı, enerji ve su tasarrufu sağlayan tesisat elemanları, atık yönetimi gibi özellikler ile tesisin en az LEED Gold belgesi alması hedeflenmiştir.
|
|