|
|
| İş Sahibi | : | Pegasus Havayolları | | Proje Türü | : | Ulaşım | | Proje Durumu | : | Devam Ediyor | | Konum | : | İstanbul / Türkiye | | Alan | : | 38.878,4m² | | İşler | : | Mimari Tasarım | | İş Birliği | : | BIM ve uygulama projesi: Su Yapı | | Tasarım | : | Ali Manço, Zühtü Usta | | Tasarım Ekibi | : | Ali Manço, Zühtü Usta, Ümit Arar | | Açıklama | : | Pegasus Havayolları tarafınca Sabiha Gökçen Havalimanı güneybatı köşesinde kargo apronuna bağlanan arsada geliştirilen projenin tasarımı daha önce havalimanı güneydoğu köşesi için yine Manço Mimarlık tarafınca tasarlanmış olan 67.000m²’lik projenin iki etaba bölünmesi ile oluşturulmuştur.
Statik ve geostatik mühendisleri ile yapılan ortak çalışmalar doğrultusunda, dolgu toprak arazinin zayıf zemin özelliği ve topografyadaki yaklaşık 14m kot farkı nedeniyle hangar zemin katı altında doğal zemin kotuna dek inen betonarme 2 bodrum kat yapılmasına karar verilmiş ve bu katlarda personel soyunma ve dinlenme alanları, atölye, depo, teknik hacimler, eğitim ve ofis alanları çözülmüştür.
Annex 14 uyarınca izin verilen eğim ile kargo apronuna bağlanan park-taksi alanı kotuna oturtulan birinci etap hangar katı hacmi üs bakım alanı olacak biçimde tasarlanmıştır. Taşıyıcı aksları beş adet dar gövde Boeing 737 ve/veya Airbus A320/321, ayrıca gerektiğinde bir adet geniş gövde Boeing 777 ve/veya Airbus 330 girebilecek genişlikte ayarlanmıştır. Hangarın iki etabı yangın zonlarını ayıran ve çelik çatı makaslarını destekleyen, ek atölye ve ofis alanlarını barındıran, hangar zemininden çatıya dek yükselen 5 katlı betonarme bir yapı ile ayrılmıştır. Hangar zemininde sayılan işlevlere ek olarak elektrik, su ve basınçlı hava çıkışlı servis pit noktaları ve board odaları da yerleştirilmiştir.
Arsanın güneyinden bağlanan erişim yolu ve açık otopark alanı kotuna açılan 2. bodrum katta tesisin ana yaya girişi, teknik hacimler, personel soyunma odaları ve dışarıdan gelen kamyonlardan doğrudan yükleme yapılması istenen atölye alanları çözülmüştür. Bu katta yer alan belli atölyelerde istenen ölçüler nedeniyle 2. bodrum kat brüt yüksekliği 8,40m olarak saptanmıştır. Bu hacim içerisinde kısmi asma katlar oluşturularak ilave personel soyunma ve atölye ofis alanları elde edilmiştir. En büyük kat yüksekliğinin gerektiği motor atölyesi için 1. bodrum katta galeri boşluğu açılarak temiz 12,70m’lik bir hacim oluşturulmuştur.
Hangar katı ile daha yakın ilişkide olması istenen depo ve atölyeler ile ofis ve eğitim alanları, personel yemekhane ve sosyal alanları 1. bodrum katta planlanmıştır.
Katlar arasındaki düşey kullanıcı dolaşımı gerek Türk yangın standartları gerekse de Amerikan NFPA standartlarını karşılayan mesafe ve ölçülerdeki merdiven ve asansörler ile çözülmüştür. Açık otopark ve apron kotunu bağlayan rampada oluşturulan sahanlık ile 1. bodrum kata da kamyon erişimi verilmiş, hangar katı ile her iki bodrum kat arasında yük liftleri ile uçak parçası ve diğer ağır elemanların taşınması sağlanmıştır.
Doğal arazi eğimine uygun sınırlar içinde planlanan açık alanda 208 araçlık bir açık otopark, atık alanı ve hava-kara alanı ayrımını sağlayan apron kapısı yapısı konumlandırılmıştır. Apron kapısı binası havalimanı idaresinin talepleri doğrultusunda gerekli güvenlik ve gümrük denetimi, ofis ve dinlenme alanlarını barındıracak biçimde tasarlanmıştır. Yapının üzeri eğimli bir çatı ile örtülmüş, gelen kamyonların x-ışınıyla kontrol alanını da kapsayacak genişlikte saçak yüzeyleri ile havacılığa gönderme yapan bir kütle etkisi oluşturulmuştur.
Gerek hangar katı, gerekse de 1. bodrum kat batı cepheleri boyunca 3,50m genişliğinde balkon alanları oluşturulmuş, böylece kullanıcılara yarı açık rekreasyon alanları yaratılırken aynı zamanda bu çıkmalar ile batıdan gelen sert güneş ışığının gölgelenmesi sağlanmıştır.
Kütle ve cephe tasarımında en önemli girdi projenin iki etap halinde inşa edileceği ve ikinci etap sonunda ortaya tek bir yapı çıkacağı olmuştur. Bu doğrultuda yapının birinci etabının “tamamlanmamış bir bina” etkisi vermemesi, ikinci etabın da uyumsuz bir “eklenti” görüntüsü sergilememesi amaçlanmıştır. Cephede malzeme çeşidi en aza indirgenmiş, opak yüzeylerin tamamı iki zıt tonda yalıtımlı sandviç panel, saydam yüzeyler yalıtımlı cam ve yarı saydam yüzeyler polikarbonat panel olarak belirlenmiştir. Açık renk sandviç paneller ile çerçevelenen balkon alanlarının tüm iç yüzeyleri Pegasus Havayolları kurumsal sarı rengine boyanmış, böylelikle renksiz, dik açılı ve sade geometrili kütleye insan gözü perspektifinden algılanabilir bir çeşitlilik katılmıştır.
Güneş panellerinden olabildiğince yararlanabilmek adına çatı yüzeyinin büyük kısmı batıya dönük eğimde tasarlanmıştır. Membran çatı sistemi ile çözülen çatıda doğal aydınlatma ve havalanma, ayrıca duman tahliyesi sağlayan ışıklık ve kapaklar planlanmış, geri kalan tüm çatı yüzeylerine elektrik enerjisi üretecek güneş panelleri yerleştirilmiştir.
Fotovoltaik panellere ek olarak, cephede doğal çapraz havalandırmayı sağlayan menfezler, tüm çatı ve cephe elemanlarında üst düzey ısı yalıtımı özelliği, yağmur suyu depolama ve kullanımı, enerji ve su tasarrufu sağlayan tesisat elemanları, atık yönetimi gibi özellikler ile tesisin en az LEED Gold belgesi alması hedeflenmiştir.
|
|